Guest Lecturers

MK Danny Ayalon 

MK Zeev Elkin 

Prof. Adam Zertal 

MK Yariv Levin 

Prof. Efraim Podoksik 

Mr. Yoav Sorek 

Prof. Giddi Sapir 

Dr. Mordechai Kedar 

Mr. Shay Zarchi 

Mr. Gabi Barkai 

Mr. Zvi Mazel 

Mr. Kobi Niv 

MK Gideon Saar 

Dr. Yoaz Hendel 

Prof. Elhanan Yakira 

Prof. Daniel Hershkowitz 

MK Yuli Edlestein 

Mr. Ben Dror Yemini 

Rabbi Shlomo Riskin 

Judge (ret.) Yaakov Turkel

Dear Friends,


The State of Israel is truly an historical wonder, a realization of an ancient-modern dream in an ancient-modern land. As such, it has encountered many unique challenges—both internally and externally—since its founding. Underlying the task of contending with these challenges are complex layers of identity. Leading the State of Israel and Israeli society necessitates a values-based worldview ​​and a well-developed identity alongside professional knowledge and personal leadership skills.

 

We at the Jewish Statesmanship Center invest in the development of Israeli leadership which has a well-developed Jewish and Zionist vision. The Center is geared toward outstanding students from the humanities, social sciences and law, who see their future in Israel's public service. The Center’s programs give the students the cultural, intellectual and personal tools, throughout their studies and on to their placement in the academic or public sphere.

 

Investing in the Jewish Statesmanship Center is a long-term investment in Israel's future. I appeal to you to partner with us in this essential enterprise for the future of society and the State of Israel.

 

In gratitude and friendship,

Amit Halevi

 

 

Founder and Director, the Jewish Statesmanship Center

JSC Online- התכנית המקוונת

התכנית המקוונת של המכללה למדינאות נועדה לצעירים בעלי סדר יום עמוס, הפנויים ללמידה אישית מהבית, תוך שימוש במרחב האינטרנטי והאפשרויות הגלומות בו.

התכנית, המבוססת על התכנית לזהות ומדיניות, מקנה למשתתפים בה חשיפה לסוגיות הליבה של הציבוריות הישראלית ומאפשרת לקיחת חלק בקהילה לומדת, דיונים משותפים וליווי אישי על ידי צוות המכללה.

 

הלימודים בתכנית מתנהלים באמצעות אתר ה moodle של המכללה ומחולקים לארבעה רבעונים. בכל רבעון שני אשכולות לימוד, כל אחד נידון במשך שלושה שבועות. במהלך שבועות אלה, נדרשים הסטודנטים לקריאת מאמרים, צפייה בסרטים והשתתפות בדיונים וכן בהגשת מטלה שבועית בנוגע לחומר הנלמד.  

 

כל שני שלישי מתקיים מפגש מסכם בבית המכללה, הכולל שלוש יחידות של הרצאות ודיונים שמטרתם 'לאסוף' את התובנות יחד לכדי תפיסה רחבה ומעמיקה יותר של הנושא בכללותו. נוסף על כך, נערכים שני סיורים שנתיים המשיקים לתוכן הנלמד ומשתתפי התכנית זכאים להשתתף בסדנאות שמציעה המכללה לחידוד מיומנויות וכישורים הנצרכות למנהיגות ציבורית. 

 

 

בראש התכנית מנכ"ל המכללה עמית הלוי

רכז התכנית דוד בראון

שם פרטי ומשפחה*
שדה חובה

טלפון נייד*
Invalid Input

Email*
Invalid Input

 

-->

מסלול הדוקטורנטים

מתוך רצון להצמיח אליטה אינטלקטואלית המעורבת בחייה של מדינת ישראל ומשפיעה על השיח הציבורי, הקמנו מסלול ייעודי לדוקטורנטים מצטיינים בתוך התוכנית לזהות ומדיניות.

המסלול כולל השתתפות מלאה בתכנית לזהות ומדיניות ביום ה', ובנוסף השתתפות בסמינר חוקרים בנושא "מחשבה פוליטית: מבט ישראלי". פרטים לגבי התכנית לזהות ומדיניות, בה שותפים הדוקטורנטים שותפות מלאה ומחויבים לה, ניתן לראות  כאן.

במסגרת הסמינר אשר יתקיים אחת לשבועיים בימי א', ישולבו הדוקטורנטים בפרויקט מחקרי משותף בהובלת ד"ר אסף מלאך.

ד"ר מלאך הוא ראש המכללה ויו"ר ועדת המקצוע בלימודי אזרחות במשרד החינוך.

לפרטים והרשמה

שם פרטי ומשפחה*
שדה חובה

טלפון נייד*
Invalid Input

Email*
Invalid Input

 

המכון להוראת האזרחות וההיסטוריה

הוקם במכללה למדינאות בשנת 2012 (תשע"ב) מתוך הבנה של חשיבותם האסטרטגית והחינוכית של לימודי האזרחות וההיסטוריה במדינת ישראל. חינוך לאזרחות במדינת ישראל דורש יותר מאשר היכרות עם מוסדות השלטון ותהליך החקיקה. המשמעות של היותנו אזרחים במדינת לאום יהודית דורשת הבנה של עברנו הלאומי, של הסיבות בשלן הגענו הנה ושל החזון המשותף שלנו כאזרחים במדינה. תכנית הלימודים נוגעת בסוגיות הליבה היסודיות ובנושאים אסטרטגיים חשובים, ותפקידה, מעבר לבניית התשתית המושגית והרעיונית, לכונן את זהותו של התלמיד כאדם וכאזרח.

מתוך הבנה זאת, הוקם המכון להוראת האזרחות וההיסטוריה שכולו מוכוון לקהילת המורים ועוסק באותם נושאי ליבה מרכזיים בתכנית הלימודים שמורים ותלמידים מבקשים להעמיק בהם חקר ולדון בהם בכיתות הלימוד. מתוך כך, אנו עוסקים בפיתוח שורה של תכנים למורים להעמקה והרחבה של הידע המקצועי, התשתית הפילוסופית והמחקרית של אמצעי ההוראה למורים.

המכון להוראת האזרחות וההיסטוריה פועל בשני תחומים: הפקת חומרי העשרה למורים, ופיתוח קורסים אקדמיים לסטודנטים להוראה. עבור המורים הפיק המכון חוברות העשרה אשר כוללות הצעות למערכי שיעור, ומאפשרות למורים להעמיק את ידיעותיהם האישיות ועל ידי כך להעשיר את הדיון בכיתה.

לחומרים שהפיק המכון לחצו כאן.

בנוסף לחוברות המיועדות למורים, המכון עוסק בכתיבה, הפקה והעברה של קורסים אקדמיים מקוונים עבור סטודנטים להוראה, מתוך שיתוף פעולה עם מכללת "אורות ישראל". בשנה הקודמת, הופקו במסגרת המכון שני קורסים מקוונים:
"יהדות בין נצרות לאסלאם" ו- "התמודדות יהודית עם מודרנה". הקורסים כבר נלמדו בשנה שעברה, על ידי תלמידים רבים כחלק מהחטיבה בהיסטוריה.
בשנה הנוכחית מופקים שני קורסים נוספים: בחטיבה להיסטוריה - הקורס "חשיבה היסטורית", ובנוסף, החלה לפעול חטיבה באזרחות, אשר במסגרתה הופק הקורס "כלל ופרט במחשבה העולמית והלאומית".

להרחבה ופירוט אודות הקורסים האקדמיים לחצו כאן.

תכנית המצטיינים לזהות ומדיניות

 תכנית המצטיינים לזהות ומדיניות היא תוכנית לימודים ייחודית המעניקה ללומדים בה תשתית רחבת היקף לגבי הסוגיות המרכזיות שעל סדר היום הציבורי בישראל. לתכנית מתקבלים בכל שנה סטודנטים וסטודנטיות בעלי פרופיל ציבורי מובהק ויכולות לימודיות גבוהות בתחומי החברה, המשפטים והרוח.
היקף הלימודים הינו כ-400 שעות הכוללת הרצאות וסדנאות, דיונים וסיורים בארבעה תחומים עיקריים: היסטוריה זהות ומשטר, ישראל במזרח התיכון, ישראל בזירה הבינלאומית ומנהיגות כלכלה וחברה צודקת.
ארבעה מאפיינים מרכזיים לתוכנית הלימודים :

א. בין זהות ישראלית למדיניות ציבורית - אנו עוסקים בשאלות מדיניות אוניברסליות מנקודת מבט ישראלית קונקרטית ורואים בתרבות הייחודית בישראל כלי עבודה חיוני לאנשי מדיניות ציבורית.

ב. מומחיות והעמקה רב תחומית - בתוכנית משתתפים כ- 120 מומחים, אישי ציבור ואנשי מקצוע מן השורה הראשונה אשר נבחרים בקפידה באופן מותאם לכל סוגיה וסוגיה. מבנה הלמידה הייחודי מחייב עיבוד של סוגיות מורכבות ללמידה תמציתית. כל יחידת לימוד כוללת מסה מרוכזת של ידע מבוסס וניתוח מעמיק.

ג. למידה קבוצתית פעילה - הקבוצה היא הלב הפועם של תוכנית הלימודים. תכני הלימוד העיוניים מלווים בדיונים, עיבודים קבוצתיים ומעגלי שיתוף המעשירים ומעמיקים את חוויית הלמידה והופכים את הקבוצה לנכס שממשיך עם הלומדים הרבה אחרי שהשנה נגמרת.

ד. ליווי אישי - המכללה רואה כיעד מרכזי טיפוח אישי של כל אחת ואחד מהלומדים. ההתפתחות האישית שזורה לאורך כל תוכנית הלימודים בסדנאות, שיחות אישיות וליווי כללי.

אוכלוסיית יעד

התכנית מיועדת לצעירות ולצעירים מעמיקים בעלי פרופיל מנהיגותי ברור בראשית דרכם במרחב הציבורי בישראל, הנמצאים תוך כדי לימודים בתחומי החברה, הרוח והמשפטים, או לאחר סיום לימודיהם בתחומים הללו, ואשר מכוונים את עצמם להשתלבות בתפקידים בכירים בשדות השונים בזירה הציבורית בארץ ובעולם: פוליטיקה, שירות המדינה, ביטחון, מחקר אקדמי, דיפלומטיה, תרבות, תקשורת וארגוני חברה אזרחית.
התכנית מיועדת לגילאים 23-35.

מסגרת הלימודים

הלימודים מתקיימים במקביל לשנת הלימודים האקדמית, בכל יום חמישי בשבוע, מהשעה 09:30 ועד השעה 20:15.
שנת הלימודים מורכבת מארבע רבעונים המקבילים לשני הסמסטרים האקדמיים. במהלך חופשת הסמסטר לא מתקיימים מפגשים.
הלימודים מתקיימים בקמפוס המכללה במרכז ציפורי ביער ירושלים ובנוסף מתקיימים מספר סיורים וסופי-שבוע ברחבי הארץ. במהלך חופשת הסמסטר, יתקיימו סדנאות מנהיגות ופיתוח אישי.
לוח זמנים שנתי לשנת לימודים לדוגמא – לצפייה לחץ כאן.
תכנית לימודים מלאה של מסלול המצטיינים בשנת הלימודים (להמחשה בלבד. התוכנית מתעדכנת מידי שנה) – לצפייה לחץ כאן.

שיטת הלמידה וההוראה

מודל הלמידה שפותח במכללה הוא ייחודי. המשתתפים נחשפים לידע מקצועי-תיאורטי ובמקביל ליישום שלו מתוך ניסיון מקצועי. כל יום לימודים בתוכנית הוא מסע מעמיק לסוגיה מובחנת המבוסס על שלושה מימדים: תשתית, מדיניות ופרקטיקה, כשכל נושא לימודי משלב שלשה יסודות יחד, במודל PPP:
התשתית (philosophy) - למידה מעמיקה של שורשי הסוגיה וגיבוש עמדה ביחס לשאלות רוח וערכים בתחום.
המדיניות (policy)- תרגום של השקפות העולם לשאלות מדיניות מרכזיות ובחינה של המדיניות בתחום הנלמד בהיבטים של רצוי ומצוי.
היישום (practice) - חשיפה למודל מעולם המעשה ואימון של יישום המדיניות בשטח המעשי.
הדינמיקה של תהליך הלמידה מפתחת בלומדים כלים לפיענוח עצמי של המציאות מבעד למסכי האינטרסים והאילוצים השוטפים, וחשיבה מעשית היונקת מתוך השקפת עולם מבוססת ומעמיקה.

תכנית המצטיינים לזהות ומדיניות

ההרשמה לשנה הבאה נמצאת בעיצומה!

 הגישו את מועמדותכם כאן

התכנית לזהות ומדיניות פועלת כ- 11 שנים ומכנסת בכל שנה כ- 30 סטודנטים מצטיינים בתחומי החברה, המשפטים והרוח, לצורך הכשרתם למנהיגות ציבורית ואקדמית.

התוכנית בת 400 שעות ובעלת אופי רב-תחומי. היא כוללת הרצאות על יסודות המשטר במדינה יהודית ודמוקרטית, על רבדי עומק בזהות היהודית והישראלית, על מבנה התשתית הדתית-חברתית-פוליטית של המזרח התיכון, על יחסי חברה-צבא ועל תפיסת הביטחון של ישראל, על המערכת הבינלאומית, על חברה וכלכלה בישראל ועוד.

בנוסף, משלבת התוכנית סיורים, סופי שבוע וסדנאות לטיפוח אישי וקבוצתי.

היקף הלימודים

הלימודים יתקיימו במקביל לשנת הלימודים האקדמית, במשך שני סמסטרים, ביום לימודים מרוכז מדי שבוע, מהשעה 09:30 ועד השעה 20:15. הלימודים מתקיימים בימי חמישי.

התכנית כוללת כ-30 מפגשים שבועיים לאורך השנה האקדמית, המורכבת משני סמסטרים (ארבעה רבעונים). במהלך חופשת הסמסטר לא מתקיימים מפגשים.
הלימודים מתקיימים בקמפוס המכללה במרכז ציפורי ביער ירושלים (אפשרות להסעות במידת הצורך) ובנוסף מתקיימים מספר סיורים וסופי-שבוע ברחבי הארץ. במהלך שנת הלימודים, יתקיימו סדנאות מנהיגות ופיתוח אישי.


לוח זמנים שנתי לשנת הלימודים הנוכחית – לצפייה לחץ כאן.
תכנית הלימודים של מסלול המצטיינים בשנת הלימודים הקודמת (כל השנה) – לצפייה לחץ כאן.

אוכלוסיית יעד

התכנית מיועדת לצעירות ולצעירים בולטים בתחומם, בעלי פוטנציאל מנהיגותי ופעילים בראשית דרכם במרחב הציבורי בישראל, הנמצאים תוך כדי לימודים בתחומי החברה, הרוח והמשפטים, או לאחר סיום לימודיהם בתחומים הללו, אשר מכוונים לעסוק במחקר אקדמי או להשתלב בתפקידים בכירים בשדות השונים בזירה הציבורית בארץ ובעולם: פוליטיקה, שירות המדינה, ביטחון, דיפלומטיה, תרבות, תקשורת, מגזר עסקי וחברה אזרחית.
התכנית מיועדת לגילאים 22-35.

עלויות

שכר לימוד שנתי בגובה 2,800 ₪- לא כולל דמי הרשמה. יש להבהיר כי שכר הלימוד מסובסד ומהווה חלק קטן ביותר מעלות הלימודים בתכנית.
במידת הצורך קיימת אפשרות למלגת השתתפות בשכר לימוד. המלגה נתונה לשיקול דעת המכללה.

דרישות התכנית

נוכחות – התכנית איננה פתוחה להשתתפות חלקית! יש לה רציונל כולל, והיא מבוססת מבחינת תוכנית וחברתית גם יחד על השתתפות מלאה ופעילה בכל מרכיביו. בהתאם, אין מקום לאיחורים לימי הלימוד, להיעדרות מחלקי ימים וכיו"ב. במקרים חריגים, יש לתאם היעדרויות הכרחיות מראש וישירות מול מנהלי התכנית. משתתף שלא יקפיד על נוכחות מלאה לא יוכל להמשיך ולהשתתף בתכנית.

דו"חות קריאה שבועיים – יש להגיש דו"ח קריאה (עד עמוד) ובו תקציר או ביקורת של אחד מפריטי הקריאה. תכלית הדו"חות היא לעורר חשיבה ממוקדת וחדה יותר לקראת יום הלימודים. על המשתתפים להגיש דו"ח קריאה כל שבוע. את הדו"ח יש להגיש בתחילת יום הלימודים.

בחני ידע – במהלך השנה יתקיימו מספר בחני בקיאות שמטרתם ליצור בסיס משותף של מושגי יסוד ובהם יידרשו המשתתפים לעמוד בהצלחה.

ניירות עמדה רבעוניים – עם סיומו של כל אחד משלושת הרבעונים הראשונים יידרשו המשתתפים להגיש מטלה מסכמת בהיקף של 800 מילים, הפורסת מסר ממוקד הקשור בתכני הרבעון שהסתיים באמצעות טיעון ברור והתמודדות אפקטיבית עם טיעוני נגד. בסיומו של כל סמסטר יציגו מספר משתתפים ניירות עמדה מצטיינים בפני הקבוצה אודות נושאים שנידונו בתכנית. ניירות אלה יפורסמו בדף הפייסבוק ובאתר המכללה.